کاربرد آموزش مجازی در دانشگاه‌ها

یکی از فضاهایی که مخاطب آموزش مجازی به شمار می‌رود، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشیست. نیاز این قشر از مخاطبین LMS را می‌توان در سه دسته‌ی مدیران دانشگاه یا مراکز، فراگیران و مدرسان بررسی کرد. علاوه بر آن بطور کلی LMS در دانشگاه به سه طریق قابل پیاده سازیست.

  1. توزیع بهینه‌ی محتوا: در آموزش سنتی فرآیند یادگیری فقط در زمان تعیین شده صورت می‌پذیرد و تکرارپذیری محتوا در کلاس تقریباً وجود ندارد. اما در سیستم‌هاب یادگیری الکترونیکی این فرآیند بصورت دلخواه قابلیت تکرار را داد. بطوریکه کاربر پس از گذراندن دوره می‌تواند مجدداً مطلب رو مرور کرده و یا فعالیت‌های آن را انجام دهد. این خاصیت آموزش الکترونیکی باعث افزایش راندمان آموزشی و در نتیجه افزایش سطح نمودار نمرات دانشجویان خواهد شد.
  2. برگزاری کلاس‌های آنلاین: یکی از اصلی ترین بسترهای مورد نیاز برای کلاس‌های آنلاین، نرم افزار LMS می‌باشد. عموماً در سیستم‌های یادگیری الکترونیکی نیاز به بستری برای زمانبندی، ضبط و پخش دوره‌ی آنلاین احساس می‌شود که این نیاز با LMS به خوبی رفع خواهد شد.
  3. دوره‌های غیر درسی: فضاهای آموزشی صرفاً برای یادگیری دروس دانشگاهی پایه ریزی نشدند. با توجه به گسترش علوم و کمبود زمان آموزشی، مؤسسات و مراکز آموزشی دوره‌هایی را برای فراگیران برگزار می‌کنند که بصورت غیر درسی و صرفاً به جهت بهبود کیفیت سطح آموزشی برگزار می‌گردد. دوره‌ها معمولاً با موانعی همچون عدم دسترسی به مدرس آموزشی، محدودیت زمان بندی، هزینه‌ی برگزاری بالا و الزام به حضور فیزیکی روبروست. این مشکلات با پیدایش LMS به حداقل‌ترین زمان ممکن خود رسیده است، بطوریکه می‎توان دوره‌هایی بین المللی نیز برگزار کرد.

مدیران از LMS چه سودی می برند؟

یکی از مخاطبین LMS مدیران آموزشی و دانشگاه‌ها می‌باشد. بطور خلاصه می‌توان نیازهای مدیران را اینگونه برشمرد:

  • افزایش رتبه‌ی علمی دانشگاه یا مرکز
  • امکان نظارت بر دوره‌ها یا دروس برگزار شده
  • افزایش سطح علمی دانشگاه یا مرکز
  • کاهش هزینه‌های آموزشی
  • امکان دریافت هزینه و درآمدزایی برای مرکز
  • امکان ایجاد دوره‌هایی در خارج از منطقه‌ی جغرافیایی دانشگاه یا مرکز

 

مدرسان از LMS چه سودی می برند؟

یکی از مخاطبین فرآیند آموزش الکترونیکی مدرسان دوره‌ها هستند. از جمله‌ی محاسن این سیستم برای مدرسان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم نیاز به ایجاد مستندات در هر دوره یا کلاس
  • سهولت در امر آموزش به فراگیر
  • امکان عدم حضور فیزیکی در مرکز آموزشی
  • صرفه جویی در زمان و هزینه

 

فراگیران (دانشجویان) از LMS چه سودی می‌برند؟

می‌توان LMS را برای این قشر یکی از سودآورترین روش برای دانشجو دانست. دانشجویان در فرآیند آموزشی بیشترین محاسن را از LMS خواهند برد. این موارد عبارتند از:

  • عدم نیاز به حضور فیزیکی در کلاس
  • صرفه جویی در تامین هزینه‌ی منابع
  • افزایش راندمان آموزشی با ایجاد تکرار پذیری آموزش
  • دسترس پذیری سریع به مفاد آموزشی
  • امکان گذراندن آزمون بصورت آنلاین
  • امکان ارتباط گیری سریع با مدرس یا مدرسین از محیط آموزشی
  • امکان مشارکت در آموزش و نمایش مشارکت دیگران
  • امکان دریافت گواهینامه دیجیتال

با توجه به موارد فوق الذکر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی می‌توانند از LMS به عنوان راهکاری برای بهبود آموزشی و تأمین درآمدهای خارج از منطقه‌ی خود استفاده کنند.

بازدید: 2155 بار آخرین ویرایش در دوشنبه, 04 فروردين 1399 20:00

ارسال دیدگاه

مواردی که ستاره دار هستند الزامیست. استفاده از کدهای HTML مجاز نمی‌باشد.


دفتر مرکزی

تهران، خیابان طالقانی غربی، بین سرپرست و فریمان، پلاک ۵۴۴، واحد منفی یک
۰۹۱۹-۱۸۱-۴۰۶۲ - مهندس صفاجوی

اطلاعات نمایندگی‌ها

شعبه خراسان: خراسان رضوی، گناباد، خیابان ایثار، پلاک ۱۰۰
۰۹۱۵-۳۷۵-۴۵۲۳ - مهندس قمری