چطور یک محتوای ناب آموزشی تهیه کنیم؟

کیفیت آموزش یکی از حساس‌ترین و مهمترین موضوعات در مباحث مرتبط با یادگیری در دنیاست و هر چقدر کیفیت این آموزش بالاتر باشد، به همان میزان شاهد رشد در حوزه‌های مختلف خواهیم بود.

اما چطور می‌توانیم دانسته‌های خود را به یک محتوای ناب آموزش تبدیل کنیم؟

زمانی که از کلمه‌ی «ناب» استفاده می‌شود، مقصود بالاترین کیفیت آموزشیست. داشتن یک محتوای آموزشی خوب و با کیفیت مستلزم رعایت برخی نکات و الزامات است. در این مقاله سعی داریم گوشه‌ای از این موارد را شرح دهیم:

 

محتوای آموزش فقط متن و عکس نیست!

good-content-1 چطور یک محتوای ناب آموزشی تهیه کنیم؟

یک تعبیر نادرست از محتوای آموزشی، بسنده کردن به حالت متنی و عکسی برای یادگیری است. در صورتی که اگر قصد یاد دادن مفید با حداکثر راندمان آموزشی را دارید باید از روش‌های دیگر مانند ویدئو، کارگاه، آزمون و … بهره برید. حتی در برخی مراکز آموزشی از بازی‌ها برای یادگیری و یا ایجاد حس رقابت در کاربران برای افزیش شدت آموزشی استفاده می‌کنند.

 


تقسیم بندی آموزش در هفته‌ها

good-content-2 چطور یک محتوای ناب آموزشی تهیه کنیم؟

یک یادگیری زمانی تأثیرگذار خواهد بود که آرام و در یک فرآیند تقریباً طولانی صورت پذیرد. اگر کاربر شما با خیل عظیمی از موضوعات روبرو شود مسلماً از ادامه‌ی یادگیری دلسرد شده و شاید منصرف شود

لازم نیست کاربر شما حجم آموزشی شما را بداند!

با نگاهی به سیستم‎های آموزشی در سراسر دنیا به این نکته پی خواهیم برد که بلا استثنا همه‌ی آموزش‌های مهم و دارای مدرک در مدت زمانی خاص تهیه و برنامه ریزی خواهند شد.

 


استمرار در یادگیری مطلب

good-content-3 چطور یک محتوای ناب آموزشی تهیه کنیم؟حتماً به این موضوع برخورده‌اید که یک موضوع در یک کتاب بارها تکرار شده است. تکرار این موضوع یا حرف یا کلمه در ذهن کاربر اهمیت بالای آن را تداعی می‌کند. مخترع جعبه‌ی لایتنر از همین ویژگی برای به خاطر سپاری لغات زبان یا مطالب یک خطی بهره برده است.

منحنی فراموشی ذهن انسان به گونه‌ایست که اگر آموزش در آن به جریان نیفتد و تکرار پذیر نباشد، به فراموشی سپرده خواهد شد

این استمرار آموزشی می‌تواند در قالب یک آزمون و یا حتی تکرار آموزش نشان داده شود و با توجه به نوع محتوای شما حتی می‌تواند به حالت ارجاع نیز تبدیل شود.

 


محتوای کوتاه

good-content-4 چطور یک محتوای ناب آموزشی تهیه کنیم؟

یکی از آفت‌های آموزشی، طولانی کردن محتوای آموزشی برای کاربران است بطوریکه کاربر با دیدن محتوای آموزشی خسته شده و از خواند ادامه‌ی مطلب صرف نظر کند. این اتفاق در آموزش‌های سنتی نیز وجود دارد، کلاس‌های آموزشی بیش از ۱ ساعت ذهن کاربر را برای دریافت آموزش باز می‌دارد. (البته امروزه با روش‌های آموزشی نوین این فضا را به محیط تفریحی-آموزشی تبدیل کرده‌اند)

 


به دلیل گسترده بودن محتوا فقط به همین موارد بسنده می‌کنیم. در آینده مطالب بیشتری برای تولید یک محتوای ناب منتشر خواهیم کرد.

بازدید: 1069 بار آخرین ویرایش در یکشنبه, 18 اسفند 1398 15:22

ارسال دیدگاه

مواردی که ستاره دار هستند الزامیست. استفاده از کدهای HTML مجاز نمی‌باشد.


دفتر مرکزی

تهران، خیابان طالقانی غربی، بین سرپرست و فریمان، پلاک ۵۴۴، واحد منفی یک
۰۹۱۹-۱۸۱-۴۰۶۲ - مهندس صفاجوی

اطلاعات نمایندگی‌ها

شعبه خراسان: خراسان رضوی، گناباد، خیابان ایثار، پلاک ۱۰۰
۰۹۱۵-۳۷۵-۴۵۲۳ - مهندس قمری